Blog

De 4 seizoenen menstruatiecyclus

De vier jaargetijden van de vrouwelijke cyclus

Vrouwen maken enorm veel hormonale wisselingen door gedurende het leven via hun menstruatie, eventuele zwangerschap en de overgang. Maar dus ook binnen de maandelijkse cyclus zelf. Die cyclus bestaat niet alleen uit een periode van menstrueren, maar uit 4 weken! Weken waarin van alles in je lichaam wisselt, vernieuwt en verdwijnt, en waarvan elke week correspondeert met een seizoen.

Menstruatiecyclus

Gemiddeld houdt een vrouw slechts 50% van haar energie over op het moment dat ze menstrueert bijna iedere vrouw geeft aan dat ze tijdens de zwaarste dagen van hun menstruatie eigenlijk maar één ding willen “rust”. Verreweg hebben de meeste vrouwen het als waarheid aangenomen dat ze gewoon verder moeten. De volledige menstruatiecyclus van een vrouw duurt +/-28 dagen. Tijdens deze menstruatiecyclus gaan vrouwen door verschillende fases heen.

* Winterperiode – Rustfase. Deze periode komt overeen met de eerste week van de menstruatiecyclus ofwel, de week van het vloeien/bloeden/menstrueren. Slecht weer is aan de orde van de dag. Chocola wordt in grote mate genuttigd. De winter is een diepe meditatieve periode, ze sluit zich af van de wereld. Die periode is kort, begint 2 dagen voor de menstruatie tot 3 dagen erna. Ze heeft zich gevoed, veel uitgewerkt en op dag 3 beseft ze: hey er is nog een wereld… Hallo lente is tijd voor een feestje.

* Lenteperiode – opbloeifase. De eerste week na de periode van vloeien. Voor alle uitspattingen komt een verklaring. Gebloed wordt er niet meer en er kan uitgekeken worden naar mooie tijden. Voor alle uitspattingen komt een verklaring. Lente en zomer, meer progesteron, mannelijk. Daarin hoeft een vrouw niks uit te werken, geen heftigheid. Als er iets komt kan ze zeggen: wacht maar tot de herfst.

* Zomerperiode – Knuffelfase. De 3e week van de hele menstruatiecyclus. Iedereen is blij, iedereen lacht. Wat zijn we toch gelukkig en we hebben veel zin om te vrijen.

* Herfstperiode – Aanloopfase. De week voordat een vrouw weer gaat vloeien. Stemmingswisselingen, knuffelen en goed humeur wisselen elkaar af. Je kan in deze periode niets zeggen over haar voorspelbaarheid. De herfst en winter zijn ook meer de moeder energieën. Dat zijn de vrouwelijke periode die het minst geaccepteerd zijn in de samenleving.

Winter  

Winter Donkere, gure tijden breken aan met zeer slecht weer. In deze winterperiode zijn vrouwen uiterst prikkelbaar, kunnen ze weinig verdragen en hebben ze een enorme behoefte aan chocola en positieve aandacht. Wanneer de winter op zijn hoogtepunt komt, breekt er een rode tijd aan van 3 tot 5 dagen. In deze periode, in sommige landen ook wel moesson genaamd, is alles te veel. Wanneer deze tijd nadert, wees er bewust van dat je de natuur zijn beloop laat gaan. Accepteer wat meer en verzet je zo min mogelijk. Dit voorkomt later een hoop problemen.

Winter als arche typen binnen je cyclus – de oude, wijze vrouw Op de dag dat je ongesteld wordt, begint de ‘winter’ van je cyclus. Dit is het moment om contact te maken met jezelf, en als het ware naar binnen te keren. Die behoefte heb je waarschijnlijk ook, dus geef er maar lekker aan toe. In deze periode mag je jezelf rust gunnen, en nieuwe plannen maken voor de komende maand. Wat wil je gaan doen, met wie wil je zijn, wat wil je anders? Jezelf deze vragen stellen en beantwoorden zorgt ervoor dat je straks zo ‘schoon’ mogelijk aan je nieuwe cyclus kunt beginnen.

Winter: Menstruatie (3-7 dagen) De productie van progesteron stopt en activeert de afbraak van het baarmoederslijmvlies. Daarmee begint de menstruatie. Oestrogeen is nu laag. Tijdens het ‘winterseizoen’ voel je je wat vermoeider, rusteloos en ervaar je een sterkere drang je tot je kern te wenden. Zelfanalyse, koerscorrectie tijdens de menstruatie kan dit alles centraal staan. Er kunnen symptomen optreden zoals een opgeblazen gevoel, onderrugpijn, kramp, lage energie en meer behoefte aan zoetigheid. Een behoefte aan chocolade is eigenlijk heel logisch! De magnesium in cacao helpt om kramp te verminderen. Daarnaast stimuleert cacao serotonine in de hersenen, waardoor het een natuurlijke stemmingsbooster is. Blijf echter weg van suiker-rijke repen en kies liever een rauwe of donkere chocolade (met meer dan 85% cacao).

Lente

Lente Eindelijk is het zo ver, de winter is voorbij en het is lente. Iedereen is blij dat de donkere winterperiode voorbij is wat word beloond met steeds beter wordend weer. Excuses voor het slechte weer zou je kunnen zeggen als goedmaker voor de winter.

Lente als arche typen binnen je cyclus – het meisje In de week na je menstruatie ben je mentaal op je helderst. In deze periode ben je rationeel en communicatief, waarbij het denken de overhand heeft op het voelen. Je bent praktisch en speels. Dit is dan ook hét moment om te genieten van seks, want je voelt je lekker in je lijf.

Lente: Folliculaire fase (7-10 dagen) In deze fase zijn je hormonale niveaus relatief laag. De hypothalamus stimuleert de hypofyse om het follikelstimulerend hormoon (FSH) naar de eierstokken te sturen. Naarmate ‘de lente’ vordert neemt je oestrogeen toe. We krijgen meer energie, zijn creatiever, en staan open voor nieuwe dingen. Een goede tijd voor brainstorming en nieuwe sportklasjes.

 

 

Zomer

Zomer We beginnen in de zomer. Alles voelt fijn. Er zijn overwegend mooie dagen en er is slechts zelden een (slechte) bui te besporen. De vrouw zit doorgaans lekker in haar vel, zijn complimenteus, ondernemend en kunnen tot op zekere hoogte zelfs mannenhumor waarderen. Door de ondernemendheid kunnen ze nu dingen doen die in de andere fasen slechts zelden of nooit voorkomen. Samenvattend een zeer mooie tijd dus.

Zomer als arche typen binnen je cyclus – de moeder In de derde week van je cyclus ben je op je vruchtbaarst, meestal ovuleer je op de 13e of 14e dag na de eerste dag van je menstruatie. Je bent in deze periode daarom empathisch, gevoelig en sensueel. Een sterke behoefte aan romantiek is nu logisch, luister daar gerust naar.

Zomer: Ovulatie fase (3-4 dagen) Het FSH hormoon neemt snel toe, evenals ons charisma. We hebben een natuurlijke gloed, onze energieniveaus bereiken een absolute piek en het hele lichaam is afgestemd op reproductie. Het FSH signaleert de eierstokken om een eicel vrij te laten met als gevolg dat vele follikels (ei blaasjes) zwellen totdat het luteïniserend hormoon (LH) één ei blaasje stimuleert om op te zwellen en te barsten. Hiermee komt het eitje in de eileiders zodat het zich naar de baarmoeder kan verplaatsen waar het 12-24 uur kan overleven. Je oestrogeen niveau bereikt een hoogtepunt en helpt zowel het baarmoederslijmvlies te verdikken en de groei van immuun cellen in de baarmoeder te ondersteunen. Testosteron neemt snel toe en daalt precies rond de eisprong. Onderzoek toont aan dat tijdens de ovulatie fase je verbale IQ het hoogst is. Je communicatie loopt als gesmeerd en je weet jezelf goed te uiten. De ‘zomer’ fase is trouwens uitermate geschikt voor dates!

Herfst

Herfst Na de zomer volgt de herfst. Er komen steeds meer buien die zich afwisselen met wat mooiere tijden. In de herfst is het meer vanzelfsprekend dat men gaat twijfelen aan het uiterlijk en wetend dat de winter er aan zit te komen, moet men rekening houden met ongelooflijk onweer. Afhankelijk van haar directe omgeving wisselen zonnestralen zich af met slechte buien en naarmate de winter nadert, verergerd de situatie.

Herfst als arche typen binnen je cyclus – de heks Tja, helaas. Zo rond de 20e dag van je cyclus komt onze innerlijke heks ingevlogen. En slaat je stemming om. Alles en iedereen komt knetterhard bij je binnen, maar zelf ben je ook niet bepaald the light of the party. Weet waar je onrust en de ‘drama’s’ vandaan komen. O, en blijf weg bij zoetigheid en snacks, want daar heb je nu behoefte aan. Let er daarnaast op dat je een beetje vriendelijk blijft naar je omgeving. Je kunt nogal, ehm, direct zijn in deze week. Het is maar dat je het weet hè, Eucalypta

Herfst: Luteale fase (10-14 dagen) Na de ovulatie stimuleert het corpus luteum (ook wel: “het gele lichaam”) de progesteron-productie. Dit houdt de baarmoederwand intact en stopt de FSH en LH. Als het eitje niet wordt bevrucht, neemt progesteron af zodat uiteindelijk aan het eind van deze fase de menstruatie begint. Gedurende de eerste helft van ‘de herfst’ voel je je positief, energiek en gesterkt met uithoudingsvermogen. Het progesteron helpt tegelijk om je kalm te voelen en om lekker te slapen. Maar met het afnemen van het progesteron in de tweede helft van deze fase dalen ook je energieniveau en reserves. Als er sprake is van een hormonale onbalans, kunnen er premenstruele symptomen optreden. Een goed moment om goed voor jezelf te zorgen!

Conclusie

* 1) Winterperiode – Rustfase.

Deze periode komt overeen met de eerste week van de menstruatiecyclus ofwel, de week van het vloeien/bloeden/menstrueren. Slecht weer is aan de orde van de dag. Chocola wordt in grote mate genuttigd en, net als in elke oorlog, er vloeit bloed. Deze week kan soms gepaard gaan met menstruatieklachten, waardoor je je vooral aan het begin minder goed voelt. Oestrogeen begint in deze week toe te nemen, waardoor je juist weer wordt opgepept.

* 2) Lenteperiode – opbloeifase.

De eerste week na de periode van vloeien. Voor alle uitspattingen komt een verklaring. Gebloed wordt er niet meer en er kan uitgekeken worden naar mooie tijden. Oestrogeen blijft stijgen en deze week voel je je dan ook het beste. Aan het einde van de week stijgt het testosterongehalte: je krijgt meer zin in seks.

* 3) Zomerperiode – Knuffelfase.

De 3e week van de hele menstruatiecyclus. Iedereen is blij, iedereen lacht. Wat zijn we toch gelukkig. De hoeveelheid oestrogeen daalt enorm in korte tijd. Progesteron wordt juist aangemaakt en je humeur slaat om. Eetbuien en neerslachtigheid liggen op de loer.

* 4) Herfstperiode – Aanloopfase.

De week voordat een vrouw weer gaat vloeien. Stemmingswisselingen, knuffelen en goed humeur wisselen elkaar af. Je kan in deze periode niets zeggen over haar voorspelbaarheid. De hoeveelheid oestrogeen daalt verder, tot een dieptepunt. Progesteronniveaus gaan ook omlaag. Deze week wordt ook wel de ‘premenstruele week’ genoemd, waarin ook het bekende premenstruele syndroom* (PMS) bij sommige vrouwen optreedt. Dit is qua humeur dan ook de slechtste week. Chagrijnigheid, neerslachtigheid, moeheid, hoofdpijn en andere PMS symptomen kunnen zich voordoen.

* Het premenstrueel syndroom (PMS) is een groep klachten of symptomen die bij sommige vrouwen vlak voor de menstruatie optreden. Het syndroom hoeft niet gedurende de gehele vruchtbare periode te bestaan. het is ook mogelijk dat het ontstaat na het dertigste levensjaar of na het krijgen van kinderen. De voornaamste met PMS geassocieerde lichamelijke klachten zijn huilbuien (zonder depressieve gevoelens), duizeligheid, hartkloppingen, hoofdpijn, strakke huid, opgezwollen borsten en buikpijn. Psychisch kan de vrouw last hebben van angstigheid, depressieve gevoelens, nervositeit, prikkelbaarheid en agressie. Bij vrouwen met ernstige PMS-klachten blijft de progesteronspiegel te laag, zodat het hormoon oestrogeen de overhand kan houden.

Seks is heerlijk in de lente en de zomer en in de vrouwelijke periodes en zeker in de winter is het helemaal zoals een vrouw dat wil, ze bepaald hoe en wat. In de zomer is ze seksueel en verleidelijk. Een rijpe druif…….

Bewustzijn op de menstruatie cyclus

Waar liggen tijdens de gehele menstruatiecyclus de momenten van rust, kracht, creativiteit, seks ofwel naar buiten of naar binnen keren? Wat zijn de momenten waarop je bepaalde zaken juist wel of juist niet zou moeten doen op het gebied van werk, relatie, kinderen en rust? Meer bewustzijn op de hele menstruatiecyclus kan leiden tot:

  • in plaats van 7-8 dagen nog maar enkele dagen menstrueren
  • effectiviteit qua werk verbeterd
  • weten wanneer het effectief is om bepaalde werkzaamheden te doen of juist niet te doen
  • minder last van humeurschommelingen
  • nagenoeg geen PMS (premenstruele syndroom) klachten
  • de wederzijdse aantrekkingskracht in een relatie vergroot
  • minder pijnklachten
  • hoger energieniveau
  • meer vrouw voelen en stralen dit ook uit

Bewustzijn van mannen op de menstruatiecyclus

De meeste mannen reageren op de menstruatiecyclus als volgt

  • “Die ‘week’ blijf ik zover mogelijk uit de buurt.”
  • “Ze is dan zo chagrijnig als de pest.”
  • “Dan is er geen land mee te bezeilen.”
  • “Chocolade helpt wel.”
  • “Ik word er het liefst zo min mogelijk mee geconfronteerd.”
  • “Ze moet zich niet zo aanstellen en gewoon doorgaan; dat doe ik toch ook.”
  • “Alles moet door dus ze bijten maar even op hun tanden.”
  • “Mijn vrouw/vriendin klaagt nergens over.”
  • “Volgens mij valt het allemaal wel mee.”
  • “Het werk en haar taken moeten gewoon door.”
  • “Ik heb geen idee.”

Wanneer mannen hier iets meer bewustzijn en kennis hebben is de reactie “Zo heb ik daar nog nooit over nagedacht, dat wist ik niet, dat is best heftig. Als ik mij zo beroerd zou voelen, dan zou ik mijn bed induiken.” Er is dus zeker nog hoop…..

Het zou dus goed zijn als wij ons als vrouwen en mannen meer bewust zouden zijn van de gevolgen en werking van de menstruatiecyclus. Wel zien de meeste vrouwen en mannen nog veel beren op de weg en stellen de terechte vraag: “Ja, maar hoe dan?”

Op die vraag zijn voldoende antwoorden die je zelf kan bedenken. Aan een menstruatiecyclus is niets of niet veel te veranderen. Het is een natuurlijk proces en zoals er de universele regel is in het Boeddhisme onwetendheid brengt je in lijden. Dus als we meer weten en willen weten over deze natuurlijke cyclus moeten we er op een natuurlijke manier vanuit bewustzijn mee omgaan dan zijn alle vragen en oplossingen bedacht door jezelf.

 

In liefde, licht en balans,

 

Johan Raaimakers

www.tantra-atma.nl

Saarein Bodewes

www.serenepraktijken.nl

 

About Johan Raaimakers